Zgodnie z przepisem art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, znowelizowanej ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw – gmina musi skontrolować właścicieli nieruchomości w zakresie posiadania umów z podmiotami odbierającymi nieczystości ciekłe oraz dowodów wykonania obowiązku opróżnienia zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Wójt ma na taką kontrole dwa lata, licząc od czasu wejścia w życie przepisów. Pierwszy dwuletni okres kontroli kończy się w sierpniu 2024 roku. Jeżeli gmina nie przeprowadzi kontroli – ustawa przewiduje kare administracyjną w wysokości do 50 tyś. zł. Ustalenia kontroli posłużą między innymi do uzupełniania danych w ewidencji elektronicznej, którą gmina musi prowadzić obowiązkowo od stycznia 2023 roku. Jest ona podstawą do przekazania pierwszego sprawozdania o nieczystościach ciekłych, które gmina przekaże do WIOŚ i Wód Polskich w terminie do 30 kwietnia 2024 roku. Na szkoleniu zostaną omówione wszystkie powyższe zagadnienia.
Gmina zobligowana będzie do złożenia nowego sprawozdania odnoszącego się do gospodarki nieczystościami ciekłymi
Po raz pierwszy za rok 2023 do końca kwietnia 2024 r. gmina zobligowana będzie do złożenia nowego sprawozdania odnoszącego się do gospodarki nieczystościami ciekłymi na