Studia podyplomowe
Strona główna > Studia podyplomowe > Pedagogiczne > Studia Podyplomowe Pedagogiczne Kierunki > Filozofia dla nauczycieli
Kierunek Filozofia dla nauczycieli jest skierowany do nauczycieli, którzy chcą zdobyć dodatkowe kwalifikacje w ramach nauczania kolejnego przedmiotu jakim jest Filozofia .
Nowoczesny program studiów podyplomowych na tym kierunku obejmuje treści kształcenia przygotowujące do:
· nauczania Filozofii w szkole ponadpodstawowej (III etap edukacyjny)
W ramach 3-semestralnych studiów podyplomowych na kierunku: Filozofia dla nauczycieli uczestnicy zostaną zapoznania z wymaganiami nowej podstawy programowej i nabędą wiedzę oraz praktyczne umiejętności dla efektywnego i skutecznego nauczania Filozofii w szkole ponadpodstawowej.
W ramach studiów podyplomowych nasi uczestnicy poznają:
• miejsce przedmiotu w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach
• podstawę programową kształcenia na III etapie edukacyjnym,
• cele kształcenia,
• treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych,
• przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia,
• strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu,
• kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu
Kształcenia na studiach podyplomowych na kierunku Filozofia dla nauczycieli przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie przygotowania merytorycznego i dydaktycznego do nauczania kolejnego przedmiotu.
Studia podyplomowe Filozofia dla nauczycieli przygotowują uczestników do wykonywania zawodu nauczyciela Filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Uczestnik kierunku będzie wiedział jak identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi. Uczestnik kierunku dowie się jak przeanalizować rozkład materiału, identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania. Ponad to uczestnik zobaczy jak dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, jak kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy, a także jak dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. Każdy z uczestników nauczy się jak skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów, co zrobić aby rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym oraz jak przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
Absolwenci kierunku będą przygotowani do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych
stylów uczenia się uczniów, popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym, zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej, promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej, a także kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. Absolwent tego kierunku będzie przygotowany również do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych, rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu oraz stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Zadaniem kadry dydaktycznej na kierunku Filozofia dla nauczycieli w Wyższej Szkole Humanitas jest wyposażenie uczestników w wysoko ceniony warsztat. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli akademickich oraz osoby posiadające kompetencje zawodowe lub naukowe, a także doświadczenie w zakresie przygotowania do nauczania dla prowadzonych zajęć.
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich (kierunków, których programy studiów określały efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wymaganiom ogólnym podstawy programowej przedmiotu nauczania, posiadających przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne, w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu oraz dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć).
Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane, jednak do podjęcia studiów konieczne jest posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do nauczania Filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Absolwenci będą znać:
• podstawę programową,
• cele kształcenia,
• treści nauczania poszczególnych etapach edukacyjnych,
• przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia,
• strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu,
• kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu,
Absolwenci będą wiedzieć jak:
· identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
· przeanalizować rozkład materiału;
· identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
· dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
· kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
· dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne,
· merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
· skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
· rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
· przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
Absolwenci kierunku będą przygotowani do:
· adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
· popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
· zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
· promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
· kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
· budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
· rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
· kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
· stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Absolwenci kierunku potrafią m.in.:
· obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
· adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
· rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;
· projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;
· tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;
· podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów;
· rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;
· skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów;
· wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem;
· monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły;
· odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku;
· skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych;
· poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu;
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450; z późn. zm.).
Program swym zakresem obejmuje m.in.:
MODUŁ I – PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE DO NAUCZANIA FILOZOFII JAKO KOLEJNEGO PRZEDMIOTU (180 GODZIN) NA II ETAPIE EDUKACYJNYM
W ramach modułu I w trakcie zajęć omówione zostaną m.in.:
1. Wstęp do filozofii
2. Atomizm grecki
3. Filozofia Sokratesa
4. Filozofia Platona
5. Filozofia i kultura europejska
6. Filozofia Arystotelesa
7. Epikureizm
8. Stoicyzm
9. Tropy sceptyczne
10. Początki filozoficznej teologii
11. Początki estetyki
MODUŁ II – PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE DO NAUCZANIA FILOZOFII JAKO KOLEJNEGO PRZEDMIOTU (60 GODZIN) NA II ETAPIE EDUKACYJNYM
1. Ramowy plan nauczania
2. Podstawa programowa
3. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
4. Metody kształcenia
5. Metodyka treści kształcenia
6. Projektowanie procesu kształcenia
7. Ocenianie w pracy dydaktycznej
8. Diagnoza grupy uczniowskiej i każdego ucznia w ramach nauczanego przedmiotu
9. Rozwój umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów
10. Warsztat pracy nauczyciela
Celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela Filozofii i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną.
3 semestry – 300 godzin (w tym 60 godzin praktyk zawodowych)
Dwa tryby realizacji:
Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas organizowane będą w formule blended learning (hybrydowej), polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych (odbywających się na terenie uczelni) z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.
Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas prowadzone będą w 100% trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej.
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Lublin
ul. Narutowicza 62, 20-013
tel. 81 442 06 77, 81 441 33 32
Nr konta: 47 1140 1094 0000 3068 2000 1001
studium.lublin@kursor.edu.pl
Zamość
ul. Partyzantów 9, 22-400
Biała Podlaska
ul. Narutowicza 66, 21-500
© 2003–2024 Ośrodek Szkoleniowy KURSOR • Polityka cookies • Regulamin serwisu internetowego • Polityka prywatności • Poczta dla pracowników