Szukaj
Close this search box.

Studia podyplomowe

Informatyka

Cel studiów

Kształcenie na studiach podyplomowych jest prowadzone w zakresie przygotowania merytorycznego i dydaktycznego do nauczania kolejnego przedmiotu.

Studia podyplomowe na tym kierunku przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela informatyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

Uczestnicy studiów poznają i zrozumieją:

  • cele kształcenia przedmiotu, wyrażone w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczanego przedmiotu
  • treści nauczania przedmiotu, wyrażone w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej nauczanego przedmiotu
  • powiązania nauczanych treści z innymi obszarami wiedzy i kultury.

W trakcie studiów uczestnicy nabędą umiejętności pozwalające na biegłe operowanie pojęciami i faktami z zakresu treści nauczania. Zostaną oni przygotowani do interpretowania treści nauczania z perspektywy aktualnego stanu wiedzy, nauczą się jak dobierać treści
i zadania umożliwiające rozwijanie zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych.

Uczestnicy tego kierunku są przygotowywani do pracy z uczniem, tak aby skutecznie zrealizować m.in. takie cele określone w podstawie programowej jak:

  • Rozumienie,  analizowanie  i  rozwiązywanie  problemów  na  bazie  logicznego i abstrakcyjnego  myślenia,  myślenia  algorytmicznego  i  sposobów  reprezentowania informacji.
  • Programowanie  i  rozwiązywanie  problemów  z  wykorzystaniem  komputera  oraz  innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
  • Posługiwanie  się  komputerem,  urządzeniami  cyfrowymi  i  sieciami  komputerowymi, w tym  znajomość  zasad  działania  urządzeń  cyfrowych  i  sieci  komputerowych  oraz wykonywania obliczeń i programów.
  • Rozwijanie  kompetencji  społecznych,  takich  jak  komunikacja  i  współpraca  w  grupie, w tym  w  środowiskach  wirtualnych,  udział  w  projektach  zespołowych  oraz  zarządzanie projektami.
  • Przestrzeganie  prawa  i  zasad  bezpieczeństwa.  Respektowanie  prywatności  informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego,  ocena  zagrożeń  związanych  z  technologią  i  ich  uwzględnienie  dla bezpieczeństwa swojego i innych.

Dla kogo?

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów jest wymagane posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Uzyskiwane kwalifikacje

Studia nadają kwalifikacje.

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102) uprawnienia do nauczania informatyki do poziomu szkół ponadpodstawowych włącznie.

Program studiów

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019, poz. 1450; z późn. zm.).

Program ramowy składa się z trzech modułów:

I Moduł

  • Podyplomowe przygotowanie merytoryczne do nauczania informatyki – 180 godzin

II Moduł

  • Przygotowanie dydaktyczne do nauczania informatyki – 90 godzin

III Moduł

  • Praktyki zawodowe – 90 godzin

Sylwetka absolwenta:

W zakresie wiedzy absolwent tego kierunku m.in. zna i rozumie:

  • cele kształcenia przedmiotu, wyrażone w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczanego przedmiotu
  • treści nauczania przedmiotu, wyrażone w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej nauczanego przedmiotu
  • miejsce przedmiotu w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
  • podstawę programową, cele kształcenia i treści na poszczególnych etapach edukacyjnych,
  • strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć
  • zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału
  • kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju
  • znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji
  • rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy
  • znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
  • konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć
  • metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym
  • organizację pracy w klasie szkolnej i grupach
  • sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego
  • metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć
  • rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej
  • diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu
  • znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów
  • warsztat pracy nauczyciela

W zakresie umiejętności absolwent potrafi m.in:

  • biegle operować pojęciami i faktami z zakresu treści nauczania
  • interpretować treści nauczania z perspektywy aktualnego stanu wiedzy
  • dobierać treści i zadania umożliwiające rozwijanie zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych
  • identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi
  • przeanalizować rozkład materiału
  • identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania
  • dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów
  • kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów
  • merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu
  • skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów
  • przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów m.in. do:

  • ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej;
  • poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania i podnoszących efektywność kształcenia uczniów
  • adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów
  • popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym
  • zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
  • promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
  • kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
  • budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
  • rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
  • kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
  • stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.

Czas trwania

3 semestry – 360 godzin (w tym 90 godzin praktyk zawodowych)

Organizacja zajęć

Dwa tryby realizacji:

Zajęcia hybrydowe

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas organizowane będą w formule blended learning (hybrydowej), polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych (odbywających się na terenie uczelni) z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Zajęcia online

Studia podyplomowe realizowane przez Akademię Humanitas prowadzone będą w 100% trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Warunki zaliczenia

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej.

Bez egzaminu końcowego

Dokument potwierdzający ukończenie studiów

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Terminy realizacji

  • nabór letni: wrzesień 2024 r. – wrzesień 2025 r.
  • nabór zimowy: marzec 2025 r. – marzec 2026 r.

Odpłatność

  1. cena regularna: 3500 zł.
  2. cena promocyjna dla osób, które pierwszy raz będą korzystać z usług Ośrodka Szkoleniowego KURSOR: 3150 zł.
  3. cena promocyjna dla absolwentów kursów i szkoleń organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 2975 zł.
  4. cena promocyjna dla absolwentów studiów podyplomowych organizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy KURSOR: 2800 zł.
Skip to content